ewangeliczni

Grafika Na czym polega chrześcijaństwo ewangeliczne?

Chrześcijaństwo ewangeliczne opisywane jest w tekstach źródłowych jako ewangelikalizm lub Kościoły ewangelikalne. Ewangelikalizm można opisać jako ponad denominacyjny nurt pobożnościowy powstały na przełomie XVII i XVIII wieku. Jego nazwa wywodząca się z angielskiego evangelical  miała stać się dla Kościołów pochodzących ze środowisk reformacyjnych synonimem zgodności ich nauczania z Nowym Testamentem. W swej opowieści religijnej kościoły ewangelikalne podkreślają płynące z tradycji pierwotnego chrześcijaństwa wzorce, postulując konieczność praktycznej realizacji poleceń Pisma Świętego oraz osobistej relacji z Bogiem wynikającej z pokuty i odrodzenia grzesznej natury, nawrócenia i radykalnej przemiany życia płynącej z tej praktyki. W centrum zainteresowania Kościołów ewangelikalnych leży konieczność ewangelizacji, która jest zadaniem każdego człowieka. By przygotować się do takiej działalności, należy praktykować codzienne osobiste studium Pisma Świętego, brać udział w nabożeństwach modlitewnych i innych formacyjnych spotkaniach lokalnych społeczności. Przebieg nabożeństw uzależniony jest od tradycji danej denominacji i przyjmowany jest jedynie jako lokalnie uznawana konwencja. 

Wydaje się, że wszystkie Kościoły ewangelikalne (nazywane często ewangelicznymi – nie mylić z ewangelickimi) uznają, iż wszyscy chrześcijanie są członkami niepodzielnego duchowego Kościoła Jezusa Chrystusa. Pielęgnowane są zatem relacje pomiędzy denominacjami uznającymi reformacyjną spuściznę oraz podkreślającymi fundamenty ruchu ewangelikalnego (przeczytaj na ten temat więcej TUTAJ). 

Polska historia ruchu ewangelikalnego kojarzona jest często z powstaniem Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego, który został założony pod presją władz PRL w dniu 26 maja 1947 r. Został on rozwiązany ponad 40 lat później. 

Obecnie  ruch ewangelikalny w Polsce obejmuje tak szeroką gamę Kościołów, związków wyznaniowych i organizacji, że ich opis, a choćby wymienienie wykracza daleko poza możliwości ujęcia w tak krótki sposób. Trzeba jednak podkreślić, że chociaż „ewangeliczni” w Polsce należą do różnych denominacji różniących się pod względem doktrynalnym, to jednak pielęgnują wspólnotę wartości i przekonań postulując jedność Kościoła jako niepodzielonego ciała Chrystusa.

Więcej na ten temat na www.ewangeliczni.org

Autor:

dr Andrzej Migda, kulturoznawca oraz religioznawca, doktorat w 2011 r. – Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Religioznawstwa.

 #ewangeliczni #wiara #chrześcijaństwo #pytania #odpowiedzi

Mateusz
Stefański

Creative director

Kreatywny wizjoner, marketingowiec-artysta. Zamiast chwytliwych haseł, woli od razu tworzyć z tego movement. Opracowuje strategie reklamowe, projektuje komunikację spójną z marką, planuje kampanie marketingowe i realizuje je na podstawie realnych potrzeb. Pierwsze kroki stawiał w 2014 roku w agencji reklamowej Engine w Sopocie. Od 2017 roku dyrektor wykonawczy Exodus Conference & Festival. Obecnie od 2019 roku realizuje szalone pomysły w roli dyrektora kreatywnego Kościoła Radość Życia w Gdańsku.

Olga
Nerc

Project Director

Współtworząca i kierująca wieloma zespołami marketingowymi w firmach Young Digital Planet, Nowa Era, Flugger farby. Od 2020 r. misjonarz, członek zespołu Ewangelicznej Polski. Z pasją tworzy i zarządza projektami. Współtworząca projekt Dziewczyny Się Spotykają, wyjazdy misyjne na Ukrainę oraz służbę dla małżeństw.

Paulina
Konieczny

Graphic Design

Z wykształcenia jest architektem, a na co dzień zajmuje się grafiką i tworzeniem brandingu. Zachwyca ją piękno połączone z funkcjonalnością. Jako brand designer pragnie tworzyć projekty, które będą odzwierciedleniem przedstawionej wizji, ale nie boi się również zapraszać swoich klientów do innowacyjnych rozwiązań. Wierzy, że każdy projekt może być dziełem o indywidualnym charakterze. Wraz z mężem Alkiem założyli Społeczność Miasto, w której od początku odpowiada za obszar designu, w tym za stworzenie identyfikacji wizualnej oraz grafik i wszelkich materiałów promocyjnych.

Gosia
Śmigielska

Film production

Z zawodu jest technikiem odzieży. Mimo że jej przygoda z szyciem i projektowaniem została wstrzymana, to obcowanie ze światem mody rozbudziło w niej chęci do kreatywniejszego stylu życia. Zaczęła interesować się grafiką, dokształcać w temacie fotografii i próbować krótkich form filmowych. W ten sposób od kilku lat aktywnie działa w branży kreatywnej. Obecnie jest studentką drugiego roku Sztuki Nowych Mediów na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku.

Estera
Wiaduch

Creative Writer

Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jej specjalność to gra na fagocie. W wolnej chwili realizuje się muzycznie w zespole ‘dzieła wybrane’. Nie tylko może tam pisać muzykę, ale i teksty, co okazało się jej kolejną pasją. Swoje pióro od dłuższego czasu może szkolić dzięki pracy dziennikarskiej w Nadmorskiej Grupie Medialnej (Norda.FM, Twoja Telewizja Morska, Nadmorski24.pl). Od kilku lat jest liderem młodzieżowym grupy WIDOKI. 

Dziękujemy za kontakt!

Już wkrótce reprezentant naszego zespołu odpowie
na Twoje pytania.

Magda
Ciszewska

Digital Marketing

Specjalizuje się w budowaniu i realizacji strategii marketingowo-sprzedażowych. Od paru lat związana z Wyższą Szkołą Bankową w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia na kierunkach Social Media i Zintegrowany Marketing oraz e-Commerce. Swoją karierę zawodową poświęciła online marketingowi i nowym mediom. W ciągu 20 lat swojej pracy budowała globalne strategie marketingowe dla takich marek jak ClickMeeting, GetResponse, Heinz, Ford, Diageo, GlaxoSmithKline. Jest ekspertem w pozycjonowaniu marek, tworzeniu strategii marketingowych i wdrażaniu kampanii promocyjnych.